De E3 ligt weer achter ons. Een week lang stond in het teken van de grootste gaming beurs op aarde. Terwijl de ogen alweer op Keulen gericht kunnen worden (over twee maanden start de Gamescom), blikken we nog even terug op de Electronic Entertainment Expo. Wat was top, wat viel tegen?
Top 3 E3 2014
Halo: The Master Chief Collection
Ja, ik ben een Halo-fan. Een hele grote Halo-fan. Ik kom er graag voor uit. De aankondiging van The Master Chief Collection was dan ook het toppunt van de afgelopen E3. Waar we stiekem alleen hoopten op Halo 2: Anniversary (11 november bestaat die game tien jaar), brengt 343 Industries Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo 2 Anniversary, Halo 3 en Halo 4. Op één schijfje, voor zestig dollar, met meer dan honderd maps om online te spelen en vierduizend gamerpunten om te behalen. Daarnaast worden de games iets aangepast om de toekomst van de franchise (Halo 5: Guardians) beter aan te kunnen laten sluiten (Terminals, nieuwe cutscenes). Ik kan niet wachten om deze game in mijn Xbox One te stoppen. 343 Industries luistert naar haar community en brengt de beste fanservice die ik ooit in de industrie gezien heb. Hulde.
Trailer Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
De Metal Gear-serie gaat me aan het hart. Tijdens mijn eerste avontuur op de originele PlayStation wist het spel me te ontroeren. Natuurlijk kijk ik al een lange tijd uit naar The Phantom Pain, het ‘echte vervolg’ in de franchise. Nadat ik Ground Zeroes doorlopen heb, ben ik klaar voor het verhaal dat gaat komen. Ontwikkelaar Hideo Kojima liet voor de E3 weten dat de trailer die hij daar ging tonen allesbehalve vrolijk zou zijn. Hij had gelijk. Daarnaast vind ik het één van de beste trailers van de laatste jaren. Kippenvel bedekte mijn armen toen ik ‘em voor het eerst zag. En nu nog. Keer op keer.
Microsoft
Microsoft moest zich bewijzen deze E3. Vorig jaar stond het bedrijf redelijk sterk op het podium, maar de PlayStation 4 doet het toch net wat beter. Phil Spencer had laten weten dat de E3 om games ging draaien. De man hield woord. Dit is hoe ik een persconferentie wil zien. Weinig mannen in strakke pakken op het podium die vertellen hoeveel uur er online is gespeeld, hoeveel video’s er bekeken zijn en hoe vaak mensen op een knop hebben gedrukt. Nee, niets van dat alles. Games, en veel ook. Op een razend tempo wisselde Microsoft de games met elkaar af. Hoewel niet elke titel even sterk was als de volgende, kwam er een flinke stroom op ons af. Met af en toe een kleine adempauze wist Microsoft het tot het einde vol te houden. Geen tv, geen Kinect-demonstraties. Nee, games, waarvan veel in-game beelden. Goed bezig.
Flop 3 E3 2014
Exclusieve content Destiny voor PlayStation 4
Normaliter geef ik niet om exclusieve content in games op bepaalde platformen. Zo werkt de industrie nu eenmaal. Ontwikkelaars zeggen niet graag nee tegen een grote zak geld. Logisch, vooral doen. Geen problemen mee. Maar toen tijdens de persconferentie van Sony bekend werd gemaakt dat er exclusieve items in de PlayStation 4-versie van Destiny gaan verschijnen, brak mijn hart. Ik kijk al jaren uit naar dit project en heb uiteraard een Xbox One staan. Waarom het zeer doet? Ik hou van Bungie, al vanuit de tijd dat ik Marathon en Myth speelde als jonge jongen. Maar Bungie brak door met Halo, op de Xbox. Bungie is geworden wat het vandaag de dag is door de Xbox. Al haar fans zitten op de Xbox. Ik voel me verraden. Activision, de uitgever van Bungie, zet ik zwaarder weg dan Bungie zelf. Geld is interessant, maar je community is belangrijker.
Sony persconferentie
De persconferentie van Sony, de laatste van de vier op de dag voor de E3 van start ging. Een flop? Jawel. Ik doel niet op de games die getoond werden. Met Uncharted, Batman: Arkham Knight, Destiny Metal Gear Solid V: The Phantom Pain en LittleBigPlanet ziet de toekomst er rooskleurig uit. Nee, het was de conferentie zelf. Waar de conferentie sterk begon en sterk tot een einde kwam, was het het stuk in het midden dat ervoor zorgde dat ik met verveling naar Sony zat te kijken. Tv-series? Entertainment? Apps? Werd Microsoft vorig jaar niet de grond ingestampt (ook door Sony) door deze aanpak? Waarom dan nu zo diep op deze materie in gaan? Nee Sony, je hebt betere conferenties gehad.
Waar was Halo 5?
Jawel, Halo staat in mijn top, alsook in mijn flop-lijst. The Master Chief Collection beschreef ik net al, Halo 5: Guardians komt hier aan het licht. Wat keek ik uit naar de persconferentie van Microsoft. Ik wist zeker dat we de eerste beelden van Halo 5: Guardians gingen zien. Maar nee, het mocht niet zo zijn. Ja, er was een CG-trailer voor de beta en in de Master Chief Collection zien we een glimp van deze game, maar daar bleef het bij. Ik wilde zien hoe een compleet nieuwe Halo, gecreëerd op een compleet nieuwe engine op een compleet nieuwe console oogt. Maar helaas, het mocht niet zo zijn. Jammer.
Hoopt volgend jaar op…
Meer verrassingen. Het was een toffe E3 met behoorlijk veel goede games. Elk platform kan uitkijken naar een prachtig jaar (zelfs de Wii U) en de echte winnaar is duidelijk de gamer. Maar door de vele lekken voor de beurs waren er eigenlijk maar weinig echte verrassingen. We wisten veel al. Nintendo wist de meeste geheimen te bewaren, maar de shows van Microsoft en Sony waren van tevoren al haast compleet in te vullen. En dat is jammer. Als ik de persconferenties bekijk wil ik verrast en geschokt worden. Zo was het ‘vroeger’ tijdens de E3 steeds weer. Maar het lijkt nu ver weg te zijn. Volgend jaar toch even de geheimen bewaren?
Is helemaal klaar met…
Concepten. Het is leuk dat je een tof concept het voor je game, maar het interesseert me totaal niet om hier nu al over te horen. Vooral tijdens de persconferentie van Electronic Arts bleek het ineens heel normaal te zijn om concepten te presenteren in plaats van games. Ja, het is tof dat Mass Effect, Mirror’s Edge en Star Wars Battlefront in ontwikkeling zijn, maar om nu conceptuele beelden te zien in plaats van gameplay? Nee, wat heb ik daaraan? Dan heb ik nog liever een nietszeggende CG-trailer.