Terugblikken op de E3 heeft iets licht ironisch. Niks staat zo in het teken van vooruitblikken naar dingen als de hoogmis van de videogames. Zoals elk jaar zaten we weer met zijn allen aan de monitor gekluisterd, vol anticipatie kijkend naar glimpsen van wat we de komende maanden en jaren allemaal te spelen zullen krijgen. Het was een E3 die het op veilig speelde, zonder al te veel opwinding, maar die toch nu en dan indruk wist te maken.
Top 3 E3 2014
Crackdown krijgt een reboot
Dit is waarschijnlijk de aankondiging van een echt nieuwe game die de grootste glimlach op mijn snoet toverde. Crackdown was zowat mijn favoriete game uit het beginjaar van de Xbox 360 en dat omdat het de ultieme sandboxgame was op dat moment voor me. Je krijgt een grote open spelwereld met een unieke look en een personage met tal van powers die je verder mag uitbouwen en ga dan maar los. Ik herinner me nog steeds hoe verslavend het was om tientallen meters hoog te springen en al die groene orbs te verzamelen en hoe grappig het was dat je als een tank recht op je doel af kon gaan en chaos kon scheppen onder de vijandjes. De drie minuten durende trailer lijkt erop te wijzen dat er niet van dat recept afgeweken wordt, en dat kan ik enkel toejuichen.
De Grim Fandango aankondiging
Het Sony brievenuurtje was zo tenenkrullend bij momenten dat het bijna in mijn flop 3 belande, ware het niet voor de brief van kleine Sally. Het meisje gaf aan de beste games ooit gemaakt op PlayStation 4 te willen spelen in plaats van genoodzaakt te zijn naar illegale versies te zoeken. Uiteraard kwam de harige aap al snel uit de mouw toen bleek dat niemand minder dan Tim Schafer achter de brief zat, die een verdoken aankondiging voor Grim Fandango bleek te zijn. Moeten gamers anno 2014 vrolijk worden dat een game uit 1998 naar de PS4 komt? In het geval van een klassieker als Grim Fandango kun je enkel volmondig yes zeggen. De game blonk indertijd al uit met een heerlijk gevoel voor humor en een unieke stijl en het idee om een volledig nieuwe generatie met deze game kennis te laten maken is één van de beste die er op de beurs te rapen viel.
De nieuwe Zelda is open world en verdomd mooi
Nintendo heeft best wat leuke dingen laten zien, maar niks maakte zo een verpletterende indruk als dat Zelda deed. Uiteraard waren er mensen die morden dat de game visueel niet voor de realistische look van de befaamde techdemo ging, maar opteert voor een soort aquarel achtige stijl met een zacht kleurpalet, maar ik hou er van. De game heeft een ogenverblindend mooie sprookjesachtige stijl en ademt gewoon Zelda uit. Los van hoe mooi de game er uitziet is het echter de belofte van een open wereld die het meest doet verlangen naar 2015. De makers beloven dat de game exploratie hoog in het vaandel zal dragen en dat je zelf je avonturen zal kunnen beleven in de uitgestrekte omgevingen van Hyrule. Is het bizar dat ik na het zien van de trailer mijn Wii U een knuffel gegeven heb?
Flop 3 E3 2014
Waar is The Last Guardian?
Serieus Sony, what the fuck? Voor de E3 was er wat controverse rond The Last Guardian, Team Ico’s erg langverwachte derde game, toen op het net een bericht opdook dat de game in de prullenbak beland was. Op zich is dat niet ver gezocht. We zijn vijf jaar na het verschijnen van de eerste trailer en sindsdien is het erg stil geworden, geen nieuwe beelden of informatie. Sony was er desondanks snel bij om het gerucht de kop in te drukken en vertelde pre-E3 dat de game nog steeds in de maak was. Doe daar verdomme dan ook iets mee! Toon een stukje gameplay of haal desnoofs één van die mannetjes van Team Ico op het podium om in engrish iets te vertellen over die game, iets dat de fans gerust stelt. Helaas, over The Last Guardian werd met geen woord gerept tijdens Sony’s twee uur durende E3-marathon, maar er was gelukkig wel een trailer voor een Ratchet and Clank film. Zucht.
Just Dance voorstelling deed de tenen krullen bij Ubisoft.
Ubisoft’s persconferentie ging sterk van start met een heel indrukwekkende trailer voor Far Cry 4. Dit was exact het soort trailer waarmee je een publiek bij het nekvel kan grijpen. Ik denk dat nagenoeg iedereen ondertussen Far Cry 4 op zijn verlanglijstje heeft staan en dat heeft veel te maken met hoe de game voorgesteld werd. Het ijs was gebroken bij Ubisoft’s conferentie en ze hadden makkelijk het sterke momentum kunnen bewaren met beelden van The Division of Assassin’s Creed Unity, we kregen echter een nieuwe Just Dance voorgeschoteld. Persoonlijk hou ik wel van Just Dance. Het zijn leuke games die je fijne dansmoves aanleren zonder uitsloverig aan te voelen. De presentatie ervan was echter tenenkrommend genant. Dansers op het podium, dansers op het balkon, dansers in het publiek. Het werd een full on dans-act waarin ingehuurde mensjes zo spontaan mogelijk probeerden over te komen. Het faalde jammerlijk en bracht de hele persconferentie met gillende remmen tot stilstand.
Shawn Layden on stage bij Sony
Misschien had ik al teveel Red Bull achter de kiezen op dat moment, maar ik werd echt zenuwachtig van Shawn Layden’s presentatie bij Sony. De man mag dan wel al lang aan de slag zijn bij het bedrijf, op het podium is hij geen succes. Layden leek wel het prototype van een ceo die een speech geeft aan de werknemers en leek er wel twintig minuten over te doen om aan te kondigen dat Youtube naar PS4 komt en dat PlayStation TV dit najaar beschikbaar wordt. Dat oeverloze gepalaver en de constante handgebaren waren echt te veel rond vier uur in de ochtend om vlotjes te verwerken, geloof me. Het werd nog beter toen het over free to play games ging en de man zijn best deed om met handgebaren te benadrukken hoe gratis die games zouden zijn op PS4, waarop een trailer van start ging met onderaan de letters “ Certain features available for a fee.” Is dat niet gewoon hetzelfde als overal anders dan meneer Layden?
Hoopt volgend jaar op…
Dit was een tussenjaar, dat snap ik. Het eerste jaar na de console-launches is altijd nog wat voorzichtig en daarom kan ik begrijpen dat veel ontwikkelaars nog niet klaar zijn om veel te tonen of te onthullen. Volgend jaar hoop ik echter dat het los gaat en dat we fucking finally eindelijk games te zien krijgen die uitgevers al jaren als een wortel voor onze neus houden zoals kingdom Hearts 3, Half-Life 3, Agent, Beyond Good and Evil 2 en The Last Guardian. Ik begrijp dat games maken tijd kost, maar de gamesindustrie is de enige die haar klanten zo ongenadig lang aan het lijntje kan houden en er nog mee weg komt ook. Op een bepaald moment wordt zoiets gewoon belachelijk. Ik ben van mening dat respect voor de fans wel mag en dat een woordje uitleg op tijd rond de status van projecten zeker niet verkeerd zou zijn.
Is helemaal klaar met…
Grand Theft Auto V, Metro 2033 en Last Light, The Last of Us, Tomb Raider. Stuk voor stuk games die een verse grafische lik verf aangemeten kregen om de overstap van PS3 en Xbox 360 naar de opvolger te maken. Ook bij Modern Warfare en Sleeping Dogs wordt steeds harder gehint naar een opgesmukte versie voor PS4 en One en dan ga je toch echt diep zuchten. Is dit de nieuwe, gemakkelijke geldkoe voor de industrie? Gewoon games van de vorige generatie opleuken? De resolutie van 720p naar 1080p opkrikken en er het label van HD remaster opkleven? Pas op, in het geval van een Last of Us of Metro kan ik het nog begrijpen, omdat beiden niet bepaald optimaal verkochten en nu een heel nieuw publiek kunnen aanboren, maar Grand Theft Auto V, de miljoenenseller van 2013? Ik voel er weinig voor om nogmaals langs de kassa te passeren voor de game en wederom vijftig uur in die game te investeren, zelfs al ziet de spelwereld er nog levensechter uit met veel meer voertuigen op de weg en mooiere lichteffecten en meer npc’s en, en, en. Ik wil echt geen game spelen op mijn gloednieuwe console die ik vorig jaar gespeeld heb, en toch ga ik het quasi zeker doen. Damn u Rockstar. Volgend jaar wil ik gewoon enkel nieuwe games en geen oude wijn in prachtige nieuwe zakken. Laat ons beginnen met die read Dead redemption sequel, afgesproken?