Digitale kaartgames zijn populair. Heartstone is natuurlijk een onbetwiste topper, Gwent is in beta en sinds kort heeft The Elder Scrolls: Legends de beta-fase juist achter zich gelaten. Een mooi moment om deze game eens nader te bekijken en wat zaken op een rijtje te zetten.
Een universum als The Elder Scrolls is natuurlijk ideaal om uit te putten voor spin-offs. Er zijn genoeg gamers die bekend zijn met de wereld en alle wezens en karakters die er ronddolen, en ook niet vies zijn van een nieuw (genre) spel met dat als omgeving aan de slag te gaan. Met eerder genoemde populariteit van dit genre games is het dan ook niet gek dat Bethesda besloten heeft deze stap te zetten.
Net als de concurrentie is The Elder Scrolls: Legends in principe helemaal gratis te spelen. Betalen voor items als nieuwe card decks kan, mag en biedt uiteraard voordeel ten opzichte van spelers die niet betalen, maar oneerlijk wordt het niet. Op dit moment is de game te downloaden voor Windows en voor bezitters van een iPad die iOS 10 of hoger kan draaien. Ports voor iPhone, Android en macOS zijn in de maak en moeten rond de zomer verschijnen. Het lijkt erop dat Bethesda de uitrol rustig en daardoor soepel wil laten verlopen door die spreiding van beschikbaarheid per platform. Genoeg ruimte om in de toekomst verder te groeien dus, want het spel staat natuurlijk pas in de kinderschoenen.
Om je te introduceren met de gameplay (en indien nodig in het universum van The Elder Scrolls) begin je de game met het spelen van een singleplayer-campaign. Het doorlopen van deze campagne geeft je niet alleen kennis om het zo goed mogelijk te doen in de competitieve multiplayermodi, maar helpt je ook om kaarten te verdienen waarmee je een goede begindeck op kunt bouwen. Ook niet geheel onbelangrijk, zeker niet wanneer je hebt genoten van eerdere Elder Scrolls-titels, is dat in het verhaal van de singleplayer genoeg oude bekenden terugkeren en je nieuwe dingen leert over en en natuurlijk nieuwe ontdekkingen doet in en over Tamriel.
Wat gameplay betreft is de basis hetzelfde als andere competitieve cardgames – het blijft hetzelfde genre natuurlijk – maar onderscheidt Legends zich wel met het lane system. De battleground heeft niet één maar twee lanes om op te spelen, wat zorgt voor een extra laag die het niet alleen uitdagender maakt om te spelen, maar ook meer strategische mogelijkheden en diepgang met zich meebrengt.
Het hebben van de beste strategie is dan ook datgene wat jouw winst kan maken of breken. En dat begint al met het samenstellen van je deck. Je kunt kiezen uit vijf ‘voorgemaakte’ decks en daar verder op voortborduren, of beslissen om alles helemaal zelf te doen van scratch. Daarbij moet je een keuze maken uit de vijf attributen die het spel rijk is: strength, intelligence, willpower, agility en endurance. Je mag er twee uit pikken, waarmee je een combinatie kunt vormen van de twee eigenschappen die jij het beste bij jezelf, of bij je speelstijl, vindt passen.
Zodra je je de game een beetje eigen hebt gemaakt in de singleplayer campaign, is de tijd rijp om te kijken of je je ook staande kunt houden tegenover tegenstanders van vlees en bloed. Meest voor de hand liggend hiervoor is de Battle mode, waarbij je het tegen een andere speler opneemt. Andere mogelijkheid hiervoor is de Arena mode. Hier krijg je de keuze of je het opneemt tegen de AI of tegen een online tegenstander. Je bouwt je deck ter plekke op en vecht daarmee tegen acht tegenstanders, om als afsluiter een bos tegenover je te krijgen. Heftigere gevechten dus, die ook beloond worden met grotere beloningen dan je krijgt in de singleplayer- en Battle mode. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan grotere packs en legendary cards.
Zoals The Elder Scrolls: Legends er nu voor staat, hebben we zoals gezegd natuurlijk nog ‘maar’ te maken met een basisgame. Zodra het spel op alle aangekondigde platformen verkrijgbaar is, zal de focus ongetwijfeld verschuiven naar het toevoegen van meer decks en het verder uitbouwen van het spel. Wie weet zit er nog wel een consolerelease in, wat sowieso op het touch screen van de Nintendo Switch (eventueel als mobile-only game) natuurlijk goed zou werken.