Per console heb je het slechts een aantal keer: dat gevoel dat de ontwikkelaar écht liefde heeft voor de betreffende console en haar game, met ongekende passie, op een zo goed mogelijke manier er op uit brengt. Alles klopt, van dat ene vonkje dat vrijkomt bij een explosie tot het geluid van metaal op metaal bij het herladen van een geweer.
Eén van de games voor de PlayStation 4 die dat gevoel direct bij de aankondiging bij mij naar boven bracht, was The Order: 1886. Prachtige graphics, het oude Victoriaanse Londen, een duistere sfeer en vette guns. Uitstekende ingrediënten voor een toffe game. De eerste speelsessie die ik met de game had smaakte absoluut naar meer, maar leverde tegelijkertijd lichte zorgen op.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Zoals de naam al doet vermoeden, speelt het verhaal van The Order zich af in 1886. Al verscheidene eeuwen is de mensheid verwikkeld in een conflict met een soort monsterras, wezens die half dier/half mens zijn. Door de aanwezige dierlijke genen van de monsters waren zij altijd het sterkere ras, en zelfs ondanks dat de mens groter was in aantallen, hadden de monsters de overhand in de gevechten. Rond de tijd van King Arthur werd echter Black Water ontdekt, een middel waardoor mensen niet alleen flink ouder kunnen worden, maar ze ook sterker in gevechten zijn. Nog niet sterk genoeg, want de grote ommekeer komt pas tijdens de industriële revolutie. Precies op het moment dat The Order begint.
Wat gelijk even gezegd moet worden: naast de aanwezigheid van monsters die half dier/half mens zijn, wijkt de geschiedenis in dit verhaal op nog een punt af van diegene die we kennen. De industriële revolutie gaat namelijk net een stapje verder. Stoommachines vormen hier niet het summon. In deze versie van 1886 zweven zeppelins in de lucht, bestaan infrarood beelden en is het mogelijk om draadloos met elkaar te communiceren. En er zijn natuurlijk veel vettere wapens…
De Thermite Gun bijvoorbeeld. Deze gun lijkt in eerste instantie normale kogels af te vuren, maar met een druk op de knop laat je deze ontploffen waardoor er een vuurzee ontstaat. Heerlijk sadistisch. Of de Arc Gun, die gebruikmaakt van één van de belangrijkste uitvindingen tijdens de industriële revolutie: elektriciteit. Maar er zijn natuurlijk ook nog ‘gewone’ wapens die gebruikmaken van normale kogels. Met welk wapen je echter ook schiet: het voelt cool, onder andere door de eerdergenoemde details. Het flitsen van de in de Arc Gun opgeslagen elektriciteit, de warme gloed van het vuur dat ontstaat na het ontsteken van de Thermite Gun, of gewoon het brute knallen van kogels. Ik genoot ervan.
Er was alleen wel iets waar ik last van had tegen het einde van mijn speelsessie. ‘Is dit alles?’ De sfeer droop van de game af en ik hoef volgens mij niet nog meer superlatieven te bedenken voor het gebruik van de guns, maar toch voelde ik die vraag knagen. Doordat alles zo grauw is, lijkt alles nogal op elkaar. Dat kan na een tijdje gaan vervelen, hoe cool de sfeer ook is. Evenals het wapenarsenaal. Tot nu toe zijn er nog niet enorm veel verschillende wapens bekendgemaakt en hebben we ook nog weinig verschillende gameplaysequenties gezien.Hoewel het verhaal voorzichtig wordt opgezet op de website, kan ik niet anders dan me afvragen of de game wel genoeg spektakel aan bod weet te brengen zonder dat het ongeloofwaardig wordt? Vragen die ik uiteraard nog niet kan beantwoorden na een dergelijk korte speelsessie.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Wat ik in ieder geval wel, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, een goede ontwikkeling vind, is dat The Order: 1886 een singleplayer-only game wordt. Ontwikkelaar Ready at Dawn heeft nog geen ervaring met het ontwikkelen van multiplayermodi in games en het zou mij dan ook niks verbazen dat dit een bewuste keuze is. Geen halfbakken aanhangsel dat het niet haalt bij de rest van de game, gewoon alle beschikbare mankracht steken in het ontwikkelen van een ijzersterke singleplayer-ervaring. Dat zouden meer ontwikkelaars moeten doen.
Wat betreft graphics en sfeer maakt zelfs de previewversie van The Order: 1886 al diepe indruk. De wapens voelen heerlijk aan en klinken minstens even goed. Puntje van zorg is nog de variatie in gameplay waar we op dit moment nog weinig over weten; hopelijk gebruikt Ready at Dawn de tijd tot aan de release om dat puntje weg te nemen.