Het moet de eerste grote klapper voor de Xbox One gaan worden. Een nieuwe studio, een nieuw project, een nieuwe franchise. Natuurlijk spreken we hier over Titanfall, de game die voort gaat komen uit de breinen die ons ooit Modern Warfare brachten. Maar gaat Titanfall zo groot worden als dat Microsoft hoopt?
Titanfall is een gewaagd project. De frisse ontwikkelaar Respawn Entertainment heeft de zware taak op zich genomen om een nieuwe shooter te introduceren in een wereld die gevuld is met Call of Duty, Battlefield en Halo. Geen makkelijke opgave. Gelukkig is het team niet onervaren wat shooters betreft. Respawn is opgericht uit de as van Infinity Ward, het originele team achter Call of Duty. Het implementeren van een nieuwe IP in een genre dat vast zit aan haar toppers, is al zwaar. Respawn maakt het zichzelf nog wat moeilijker door van Titanfall een multiplayer-only titel te maken. Ja, Titanfall heeft geen verhalende singleplayer.
Hoewel de game geen singleplayer kent, zal Titanfall toch een verhaal vertellen. Respawn tracht de campaign door de multiplayer te weven. Zo zal een online game beginnen met een filmpje, zul je diverse missies moeten spelen en beleef je een heus verhaal. Het is daarom dat de online potjes niet alleen gevuld zijn met andere spelers. Nee, je zult het ook hier op moeten nemen tegen computer gestuurde vijanden. Dit om de balans te perfectioneren en een verhaal te kunnen vertellen, zelfs wanneer je tegenstanders niet leuk mee willen doen.
De eerste ogenblikken van de game ga je aan Call of Duty denken. Dit is haast onvermijdelijk. Aan alles zie je dat Respawn ooit deze franchise groot heeft gebracht onder een andere naam. Zo lijkt de HUD zo uit Modern Warfare te zijn overgenomen. Ook ik had hier last van tijdens mijn eerste speelsessie. Toch vergat ik het daarna snel. De gameplay is haast niet te vergelijken met die andere titel. Titanfall is sneller, flexibeler en op momenten zelfs uitdagender. Zo is het mogelijk om twee keer achter elkaar te springen om hoger te komen en kun je daarna zelfs langs een muur rennen om nóg hoger te beëindigen. Van het aardse oppervlakte tot het dak van een gebouw, je legt het af in vier seconden. Het is snel, dynamisch en zorgt voor een nieuwe moeilijkheidsgraad. De vijand kan nu letterlijk overal zijn.
Hoewel ik tijdens mijn eerste potje even moeite had met deze nieuwe manier van spelen, raak je er bijzonder snel aan gewend. Het duurde niet lang voordat ik in vloeiende bewegingen door de map sprong, vanuit de lucht een kill wist te maken en doorhad dat je nergens meer veilig bent. Het deed me denken aan de tijd dat Unreal Tournament en Quake III de dominerende shooters waren. En dat is helemaal niet verkeerd uiteraard. Toch is er een extra factor die Titanfall zijn eigen gezicht geeft. Sterker nog, de titel leent haar complete naam aan dit gegeven. De Titans die uit de lucht vallen om je te versterken (of tegen te werken) tijdens de heftige shoot-outs.
Na verloop van tijd (en het behalen van punten), krijg je de mogelijkheid om een Titan op te roepen. Een grote, logge robot, gemaakt voor oorlog, valt uit de lucht om je te voorzien van extra vuurkracht. Het voelt machtig om de eerste keer in je Titan te stappen. Let wel, niet elke Titan is hetzelfde. Ze hebben hun voor en nadelen. Zo is er bijvoorbeeld de Ogre, een wat tragere robot die een sterker pantser heeft en dus meer inkomend vuur op kan vangen. Of kies je voor de Stryder, een snellere Titan die minder sterk is? Het brengt een vleugje tactiek met zich mee dat de loop van de game voor iedereen op het veld kan bepalen.
Bijzonder belangrijk op dit moment is de balans in het spel. Je Titan is machtig maar zal nooit oppermachtig zijn. Het zal niet zo zijn dat je, wanneer je eenmaal in de gevechtsrobot zit, onoverwinnelijk bent. Nee, Respawn zorgt ervoor dat de normale voetsoldaat het op kan nemen tegen de Titan. Het zal niet altijd even makkelijk gaan en een Titan ligt niet zomaar omver, maar de mogelijkheid is er altijd. Daarnaast krijgt elke speler de mogelijkheid om een Titan op te roepen. Het is dus niet zoals bij Call of Duty dat de betere spelers de tofste rewards krijgen in de vorm van een killstreak. Nee, de Titan komt ook jouw kant op.
Het is een goed jaar voor de liefhebber van de shooter op de Xbox. Met een nieuwe Call of Duty, een vermoedelijke Battlefield 5, Halo, Destiny en Titanfall is er genoeg te spelen. Met twee nieuwe franchises die het op gaan nemen tegen dat wat we kennen zal er een frisse wind komen door het genre dat al jaren vast zit. En dat juichen we alleen maar toe. Wij kunnen niet wachten om met de volledige versie van Titanfall aan de slag te gaan. We zien je op het slagveld!