De volgende generatie spelcomputers is in aantocht. Met de PlayStation 4 en de Xbox One zullen we allemaal de volgende stap in videogames gaan maken. Maar voordat het zover is kijken we terug op de tien beste nieuwe IP’s van de huidige generatie. De generatie die we snel last-gen mogen gaan noemen.
Zeg je Xbox, dan zeg je Halo, Forza en Gears of War. Alledrie top series die de consoles van Microsoft veel goed hebben gebracht. Van deze drie series is Gears of War de enige die voor het eerst het licht zag op de Xbox 360. Opmerkelijk, want ondanks dat de serie nog maar op één console uit is gekomen, zijn er toch al vier delen verschenen.
De eerste Gears of War verscheen in 2006 en zorgde voor een kleine revolutie door zijn coversysteem. Waar de meeste shooters gericht waren op het zo snel mogelijk kapot schieten van de vijanden ging het in Gears of War een versnellinkje lager. Je rende van muurtje naar muurtje zodat je niet geraakt zou worden door de vijand. Zat je veilig achter een muurtje, dan kon je met een druk op de knop erachter vandaan komen om de vijand onder vuur te nemen. Dit coversysteem is na de eerste Gears of War nog verder verfijnd en ondertussen niet meer weg te denken bij met name de third-person games. Veilig achter een muurtje schuilen terwijl je ‘blind’ jouw schietijzer leeg schiet om de hoek. De game dwingt je ook om dit coversysteem te gebruiken, want jouw personage is een zwaar gespierde en daardoor zeer slome soldaat.
Hoe leg je aan zo iemand uit wat het fenomeen Gears of War is en waarom zowat de voltallige 360 community er spontaan op klaar lijkt te komen?
Gears of War Review, 20 november 2006
Naast het coversysteem bracht Gears of War ook een van de meest brute wapens uit de gamegeschiedenis: de Lancer. Dit leek in eerste instantie niet meer dan een uit de kluiten gewassen machinegeweer, totdat je de secundaire functie gebruikte. Dan kwam met een gigantisch lawaai de kettingzaag onder de loop tot leven en kreeg je mogelijkheid om de Locust letterlijk door midden te klieven. Een fantastisch gevoel was het resultaat, helemaal als je het goed wist te timen. Hiermee bracht Gears of War ons een van de beste finishing moves met een van de bruutste wapens. Ontwikkelaar Epic wist daarnaast nog een nieuwigheid toe te voegen: het actieve herladen. Dit deed je door tijdens het herladen op precies het juiste moment nog een keer op de herlaadknop te drukken. Hierdoor kon je sneller herladen en dus sneller weer terug de actie in. Drukte je echter op het verkeerde moment op de knop dan blokkeerde je wapen en moest je een paar tellen wachten tot je het weer kon gebruiken. Ik vond het altijd moeilijk om te kiezen of ik deze functie nu wilde gebruiken of niet. Regelmatig blokkeerde dan ook mijn wapen en zat ik vloekend achter de tv te wachten tot ik me weer in de actie kon storten.
Een ander herkenbaar wapen in Gears of War was de ‘Torque Bow’, een futuristisch wapen dat een soort kruising is tussen een kruisboog en pijl en boog. Natuurlijk zijn de pijlen van dit wapen zwaar explosief, want anders past het niet in de wereld van Gears of War. Met dit wapen was de game zijn tijd vooruit, want nu is de pijl en boog eigenlijk niet meer weg te denken uit de gamewereld. Overal zien we het wapen opduiken, maar meestal wordt het nog gebruikt voor de ‘silent kills’. Dat is in Gears of War wel anders, waar de explosieve pijlen voor het nodige spektakel zorgen. Wat ook voor spektakel zorgde was de ‘Hammer of Dawn’. Dit wapen moest je op één punt richten waarna er een waanzinnige laser uit de lucht neerviel en alle vijanden in één klap uitschakelde. Perfect om de gevreesde Berserkers mee uit te schakelen.
Ondanks dat de Xbox 360 al druk bezet was met shooters en actiegames wist Gears of War zich dus duidelijk te onderscheiden met deze opmerkelijke gameplay-onderdelen. Het sprak een andere doelgroep aan en kreeg daarmee een eigen status naast de andere beroemde Xbox-series als Halo en Forza. Het werd daarmee één van de best verkopende games en het was dan ook niet zo gek dat er nog twee delen volgden om de trilogie compleet te maken. Alledrie de delen werden zeer goed ontvangen door de pers en verkochten goed. Microsoft zou dus gek geweest zijn als ze na de trilogie zouden stoppen en (net als bij Halo) kwam er dus een vierde deel. Over de kwaliteit van dat vierde deel zijn de meningen niet allemaal even goed gestemd, maar het bracht wel weer het Gears of War-gevoel over.
Gears of War zag het licht op de Xbox 360, bracht ons mooie gameplay-momenten en wist dat verder uit te breiden met nog drie games. De vraag die nu dus leeft: komt er een nieuwe Gears of War naar de Xbox One? Begin november bracht Microsoft naar buiten dat er nog geen plannen zijn om dit te doen, maar kijkend naar het succes van de serie denk ik dat we hier nog wel meer van zien op de volgende generatie.