De volgende generatie spelcomputers is in aantocht. Met de PlayStation 4 en de Xbox One zullen we allemaal de volgende stap in videogames gaan maken. Maar voordat het zover is kijken we terug op de tien beste nieuwe IP’s van de huidige generatie. De generatie die we snel last-gen mogen gaan noemen.
Ik haat regen. Tenminste, ik haat het om door de regen te lopen of te fietsen. Als je op een druilerige herfstmiddag lekker binnen zit te gamen of een filmpje zit te kijken heeft het echter wel wat. Maar de manier waarop ik regen het liefst ervaar (als het dan toch moet) is met Heavy Rain.
Inmiddels is het alweer bijna vier jaar geleden dat de eerste PlayStation-exclusive van Quantic Dream verscheen voor de PlayStation 3. Voor die tijd was de ontwikkelaar vooral bekend van het in 2005 verschenen Fahrenheit, dat achteraf een soort blauwdruk bleek te zijn voor Heavy Rain. Eerstgenoemde onderscheidde zich als game door juist niet echt een game te zijn, maar meer een interactieve film. De ‘game’ werd geroemd om het verhaal, de muziek en de filmische ervaring.
De monden vielen pas echt open door het volgende project van Quantic Dream: de techdemo ‘The Casting’, die de ontwikkelaar op de E3 van 2006 liet zien. De software draaide in realtime op een PlayStation 3 development kit en zag er voor die tijd ongekend mooi uit. Bijzonder was dat de personages in de demo niet geanimeerd waren, maar door middel van motion capture in de demo geplaatst waren. Tegenwoordig weten we bijna niet meer beter, maar net als de grafische kwaliteit was ook dit destijds zeer bijzonder.
Even bijzonder was de gameplay. Net als voorganger Fahrenheit was ook Heavy Rain meer een interactieve film dan een game. Verschil was dat laatstgenoemde een flink budget (inclusief marketing 40 miljoen euro) had plus het voordeel dat Sony flink met de console exclusive liep te pronken. Het verhaal, verteld aan de hand van vier hoofdpersonages, ontvouwde zich niet door directe actievolle gameplay, maar door middel van een aaneenrijging van quick time events. Het inrammen van knoppen op het moment dat ze op het scherm verschenen. Qua gameplay misschien niet heel indrukwekkend, maar dat is ook niet nodig bij een game als Heavy Rain.
Het kan zijn dat ik me vergis, maar voor nu heb ik nog iets van fuck Killzone 2, Sony heeft met Heavy Rain een troef in handen die vele malen interessanter is.
Heavy Rain Review, 29 februari 2010
Hoewel, game; in reviews werd gesproken over een ervaring. Het was anders dan een game omdat je niet echt speelde, maar het was ook anders dan een film omdat je invloed uit kon oefenen op de verloop van het verhaal. Afhankelijk van keuzes die jij maakte gingen mensen dood of bleven ze leven. Je kon de game op tal van manieren doorlopen, inclusief verschillende eindes. Zo kon het voorkomen dat als je met een vriend aan het discussiëren was over Heavy Rain hij totaal andere dingen had gezien en meegemaakt dan jij. In Fahrenheit gebeurden er ook al dingen al dan niet aan de hand van keuzes die je maakte, maar in Heavy Rain ging dit nog stukken dieper. En dat maakte deze game zo bijzonder en meeslepend. Door het acteerwerk ging je meeleven met de personages en voelde je je echt een onderdeel van het verhaal.
In tegenstelling tot games die je verderop in onze top 10 tegen gaat komen, zal Heavy Rain naar alle waarschijnlijkheid geen vervolg krijgen. Dat is maar goed ook, het verhaal is gewoon afgesloten. De Origami Killer is aan het eind van het spel bekend, hierop voortborduren zou eerder irriteren dan iets toevoegen aan het verhaal. Dat Quantic Dream niet in deze richting denkt blijkt ook uit hun laatst uitgekomen game Beyond: Two Souls, de eerste sinds Heavy Rain. Hoewel ook deze ‘game’ focust op het verhaal en voornamelijk bestaat uit quick time events, is er verder geen link te vinden met Heavy Rain. Het lijkt er dan ook op dat de ontwikkelaar zich volledig toelegt op deze tak van gaming, maar wel telkens een nieuw verhaal vertelt.
Het maakt ons benieuwd naar wat Quantic Dream in petto heeft voor de volgende generatie. Uit de matige beoordelingen van Beyond: Two Souls bleek dat de rek een beetje uit het concept is, we zijn nieuwsgierig hoe de ontwikkelaar dit in haar volgende game aan gaat pakken. Hopelijk wordt inspiratie gehaald uit Heavy Rain in combinatie met wat vernieuwing, want we hebben wel weer trek in een filmische ervaring waarin we compleet meegesleurd worden. Ik ga toch maar weer eens een Heavy Rain playtrough doen…