Je zit rustig te gamen. Opperste concentratie. Geen blaffende geweren of brullende motoren, je hebt je geluid uitgezet voor je zondagsrust. Plotseling hoor je gestommel bij de voordeur. Je kijkt even op, maar er gebeurt verder niks dus je gaat gauw met verder met je game. En dan, ineens uit het niets. BAM! Een keiharde klap. Een explosie. Puin vliegt de kamer in, je kunt nog net wegduiken voor een rondvliegend stuk voordeur. De stofwolk daalt langzaam neer. De contouren van een gedaante worden zichtbaar. Je herkent die gedaante. Het is de nieuwe Up2Date!
Zit je weer? Kamer weer een beetje aan kant? Nieuwe deur laten installeren? Mooi, dan kunnen we beginnen. Voornamelijk positief nieuws in deze editie van Up2Date, slechts één van de vijf belangrijkste nieuwtjes van afgelopen week is negatief. Eentje is twijfelachtig, en drie zijn gewoon lekker positief. Nieuwsgierig geworden? Mooi zo, hier komt ‘ie!
Ubisoft: ‘Graphics Watch_Dogs niet gedowngradet’
Vorige week ontstond een klein relletje door een video die twee jaar oude gameplayfootage van Watch_Dogs vergeleek met gameplay van een maand oud. De oudere gameplay zag er overduidelijk beter uit en al snel rees de vraag of Ubisoft haar aankomende paradepaardje een downgrade heeft gegeven. Of ja, de vraag, bijna iedereen was er eigenlijk van overtuigd.
Onze eigen Tessa Vilyn, Ubisoft’s PR manager in de Benelux, haalde het wereldwijde gamenieuws met een uitspraak op Twitter dat hier niks van waar was. Het zou belachelijk zijn als de game gedowngradet zou zijn, zegt ze. En daar ben ik het roerend mee eens, niemand wordt er beter van. Ik wil Tessa maar al te graag geloven, maar de vergeleken footage spreekt toch écht voor zich. Is hier dan toch sprake van een kromme vergelijking? Vanaf 27 mei zullen we het weten, dan ligt Watch_Dogs in de winkels.
Driveclub is weer terug naar de tekentafel
Eigenlijk hadden we al drieënhalve maand met Driveclub aan de slag moeten zijn, maar vlak voor de release van de PlayStation 4 stelde Sony de game uit. Eventjes vervelend, maar wij denken altijd maar zo: als het de game ten goede komt hebben we het extra wachten er wel voor over. De nieuwste ontwikkelingen onderstrepen nog eens extra dat Sony haar first-party games uiterst serieus neemt en er alles voor over heeft om geen slecht product af te leveren. Driveclub ligt namelijk terug op de tekentafel.
De ontwikkelaar vindt de game in zijn huidige vorm niet geschikt om uit te brengen en ziet dat blijkbaar niet meer goedkomen zonder drastisch in te grijpen. Nu moet ik toegeven dat ik Driveclub tijdens mijn speelsessie op de Gamescom ook niet erg speciaal vond (vooral grafisch), maar ik denk dat tweaks wel voldoende waren geweest om de game alsnog een AAA-look and feel mee te kunnen geven. Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig in wat voor vorm we Driveclub uiteindelijk in de winkel gaan zien, al lijkt het moment waarop dat gaat gebeuren steeds verder weg te liggen op deze manier.
Hij komt: Rollercoaster Tycoon 4!
Wat heb ik toch enorm veel lol gehad met Rollercoaster Tycoon. Pretparken vanaf de grond opbouwen en vervolgens als de boel een beetje begon te lopen de parkbezoekers laten verongelukken in niet afgebouwde achtbanen. Heerlijk. Zó simpel, maar zó leuk. Terwijl ik dit stukje tik krijg ik spontaan zin om mijn PC met Windows 95 weer van de schroothoop te halen. Maar dat is niet nodig! Atari heeft Rollercoaster Tycoon 4 officieel aangekondigd!
Ik ben alleen bang dat ik mijn enthousiasme gelijk al moet temperen. De aankondiging is namelijk gedaan op een Facebook-pagina met de hashtag #RCT4M. De eerste vier letters zijn prachtig. Magisch. Rollercoaster Tycoon 4! Alleen over die M maak ik me een beetje zorgen. De geruchten gaan dat die M staat voor mobile. Zou goed kunnen, gezien de kleine schaal waarop de aankondiging gedaan is. Als er echt een volledig nieuwe RCT zou komen, was het denk ik wel iets grootser aangepakt. Maar wie weet kan een goede mobiele versie van de game (de barslechte 3DS versie vergeten we even) mijn honger wel stillen. Zolang ‘ie maar lekker speelt. Ik hou het in de gaten in ieder geval.
Gamer bereikt gamerscore van 1.000.000 punten
Als redacteur van een gamesite schaam ik me er een beetje voor dat ik sinds het einde van 2005 pas 10.000 achievementpunten op mijn Xbox 360 behaald heb. En dan is het nog mijn main console ook. Collega Bas van Dun doet het een stuk beter met een score die tien keer zo hoog is als de mijne. Maar een Amerikaan die schuil gaat onder de naam Stallion83 doet zelfs die score verbleken. Afgelopen week bereikte hij een duizelingwekkende score van 1.000.000 punten. Sick!
Is het gamen dan nog wel leuk vraag ik me af. Want dan speel je toch vooral voor de punten lijkt me, en niet omdat je een game graag wilt spelen. Nu ben ik sowieso geen achievementhunter, dus de drive die mensen hebben die dat wel zijn zal ik sowieso niet snel begrijpen. Maar zo extreem kan ik al helemaal met m’n pet niet bij. Wil overigens niet zeggen dat ik er geen respect voor heb. Sterker nog: ik ben er jaloers op. Ik wil ook zulke discipline hebben! Kan ik misschien eindelijk eens afstuderen. Hoewel, inFAMOUS Second Son ligt op één meter van me vandaan. Fuck dat.
Angry Birds RPG aangekondigd
Net als je denkt (hoopt) dat Rovio zich eindelijk op iets anders dan Angry Birds gaat storten, komt het bedrijf weer met een aankondiging van de zoveelste spin-off. Ze zijn inmiddels niet meer op één hand te tellen en het lijkt er langzamerhand op dat het nooit meer gaat stoppen. Angry Birds Epic is de volgende game die gaat verschijnen rondom de humeurige vogels, maar dit keer gooit Rovio het over een andere (serieuzere?) boeg.
Epic wordt namelijk geen simpel spelletje waarbij je vogels weg moet schieten. De vogels verruilen hun vertrouwde katapulten voor een RPG. Of ja, verruilen. We gaan ongetwijfeld katapulten terugzien in Epic, maar ik moest het even leuk verwoorden. Of in ieder geval een poging wagen. Anyway, over de game is eigenlijk nog amper iets bekend. In Canada en Australië komt binnenkort een vroege versie van de game uit, later volgt een wereldwijde release voor iOS, Android en Windows Phone 8. Stiekem kijk ik toch wel uit naar de eerste gameplaybeelden…
Het was een stil weekje op GameParty qua artikelen. Normaal gesproken hebben we (bijna) iedere dag vers leesvoer voor jullie, maar afgelopen week was het even iets minder. Kan gebeuren. De energie die we daarmee uitgespaard hebben is gebruikt voor de introductie van deze Up2Date. Was het wel waard toch? Hoe dan ook, twee artikelen konden jullie vorige week lezen op GameParty. Max zette zijn interpretatie van casual en hardcore games uiteen. Lees het zou ik zeggen, het is een frisse kijk op een vastgeroeste discussie. Daarnaast sprak Bas zijn oordeel uit over de nieuwe South Park game. Een aanrader, dat zal geen verrassing zijn.
Komende week maken we het gebrek aan artikelen van afgelopen week trouwens weer goed. Er komt een flinke reeks artikelen aan over een niet nader te noemen gamefranchise met een solide slang in de hoofdrol, evenals een niet misselijk aantal reviews. Titanfall? Check. inFAMOUS Second Son? Check. Yoshi’s New Island? Check. Zal ik stoppen met spoilen zodat er nog iets te raden over blijft? Check.
Ohja, misschien is het aardig om even sorry te zeggen voor de schrik en de rommel die deze Up2Date veroorzaakt heeft. Ik hoop dat de lading informatie een beetje een pleister op de wond is. En zo niet, dan komt er komende week nog een hoop content aan om het alsnog goed te maken. Namens de hele crew wens ik je een fijne zondag, en tot volgende week!