Het was me het weekje weer wel. Voor mij persoonlijk althans. Ik typ deze intro anderhalf uur voordat dit artikel online gaat. En dan moet ik de nieuwtjes die ik deze week voor jullie ga behandelen nog selecteren. Tijd voor haast, tijd voor een nieuwe Up2Date!
Zo, laten we beginnen. Het was eventjes zoeken, en dan kreeg ik ook nog eens een telefoongesprek er tussendoor. Inmiddels staan er nog maar vijftig minuten op de klok totdat we online gaan, dus ik ga tikken als een motherfocker. Let’s go!
Datum, details en trailer voor Ghosts – Onslaught DLC
Call of Duty: Ghosts mag dan wel voor het eerst in de geschiedenis van de franchise minder verkocht zijn dan zijn voorganger, de game (en vooral de multiplayer) blijft enorm populair. Tweeënhalve maand na de release begint de nieuwsgierigheid naar het eerste DLC-pakket toe te nemen en Activision voelt dat goed aan door met een sloot nieuwe informatie te komen. De dag dat Xbox-bezitters (zowel 360 als One) met de DLC aan de slag kunnen is 28 januari, al aardig rap dus. Er komt een nieuwe vijand voor de Extinction mode, twee nieuwe wapens en vier nieuwe maps.
Hoewel ik zelf momenteel midden in een console-crisis zit (daarover lees je morgen meer in mijn column) ben ik erg benieuwd hoe deze nieuwe content zich houdt in vergelijking met de rest van de game. En zou het een impuls geven aan de verkopen? Gaat Ghosts toch nog het succes van Black Ops II overtreffen naarmate er DLC wordt uitgebracht? Of begint de franchise langzaam op haar eind te lopen?
Makers Left 4 Dead komen met next-gen shooter
Wat heb ik een lol gehad met Left 4 Dead. De graphicshoer in mij huilde, maar de snelle coöperatieve gameplay was heerlijk. Teleurstelling is het verkeerde woord, maar ik vond het wel jammer dat er na Left 4 Dead 2 niks meer met de franchise werd gedaan. En hoewel dat nu eigenlijk nog steeds niet gebeurt, ben ik wel enorm benieuwd naar de nieuwe game van Turtle Rock Studio’s.
Evolve, zoals de game heet, komt aankomende herfst uit voor Xbox One, PlayStation 4 en PC en wordt volgens de makers een geheel nieuwe multiplayer-shooter ervaring. Er worden coöperatieve en competitieve elementen samengevoegd (hallo Left 4 Dead) in een game waarin spelers in teams van vier (opnieuw hallo Left 4 Dead) samen strijden tegen één monster (tot zover Left 4 Dead) dat óók door een speler bestuurd wordt. Het team van vier spelers speelt vanuit first-person perspectief, de speler die het monster bestuurd vanuit third-person. New gameplay! Onze interesse is gewekt.
Killzone: Shadow Fall krijgt twee nieuwe multiplayermaps
Nederlanders houden van gratis. Killzone wordt gemaakt door Nederlanders. En de eerste twee downloadbare maps die voor Killzone: Shadow Fall uitkomen, zijn gratis! Cool! Verloochen nooit je afkomst, zullen we maar zeggen. En we zijn blij dat Guerrilla er ook zo over denkt.
Hoewel minder populair dan eerder genoemde Call of Duty, heeft de multiplayer van Killzone-games sinds het tweede deel ook een vaste schare fans opgebouwd. Het is allemaal een slagje anders dan dat de ontwikkelaars van Call of Duty het aanpakken. Minder snel, ander soort wapens, je kent het wel. Dat onderscheid lijkt dan ook de reden dat er spelers zijn die Killzone prefereren boven Call of Duty. Nou, die kunnen dus binnenkort hun lol op met The Cruiser, een map waarin een ruimteschip centraal staat, en The Hangar, die wat ruimer opgezet is en zodoende wat geschikter is voor de snipers onder ons. Een datum waarop de downloads in de PlayStation Store staan hebben we helaas nog niet, maar als het goed is duurt het niet al te lang meer.
Next-gen Hitman in ontwikkeling, eerste details bekend
De meest recente Hitman-game Hitman: Absolution zette de franchise weer terug in de belangstelling na een jarenlange afwezigheid. En de ontwikkelaars lijken de smaak ook weer te pakken te hebben gekregen, want ook voor de next-gen consoles is er een nieuwe Hitman-game in ontwikkeling. Square Enix heeft ons afgelopen week de eerste details gegeven.
De levels in de nieuwe Hitman-titel zullen groter zijn dan ze ooit geweest zijn, maar ook stukken gedetailleerder. Aan de kern van de gameplay zal weinig veranderen, maar veranderingen willen we natuurlijk ook niet. Hitman is cool omdat het Hitman is. De game zal niet lineair zijn, maar juist volgens het sandbox-principe werken waardoor jij zelf kunt kiezen welke missies je doet en vooral wanneer je ze doet. Ook de Contract Mode, waarbij je je eigen opdrachten en missies samen kunt stellen, keert terug. Wanneer de game uitkomt is helaas nog niet bekend, maar het is in ieder geval goed om te weten dat eraan gewerkt wordt.
Komt Diablo III ook naar de Xbox One?
Het was een redelijke schok toen Blizzard bekendmaakte dat Diablo III naar de PlayStation 3 en PlayStation 4 zou komen. Niet perse omdat het, zoals toen leek, exclusief voor PlayStation zou zijn, maar vooral omdat Blizzard eindelijk een van haar games naar de console bracht. Al snel werd duidelijk dat de game tóch ook op de Xbox 360 zou verschijnen en dat Diablo III voor de PlayStation 4 de aankomende uitbreiding Reaper of Souls zou gaan bevatten. Maar over een eventuele versie voor de Xbox One werd nog niet gesproken.
Tot nu althans. De game is namelijk voor de One te pre-orderen in een webshop. Blizzard werd om een reactie hierop gevraagd, en hoewel een harde ontkenning verwacht werd, bleef de ontwikkelaar vrij vaag. Een bevestiging kwam er niet, maar ontkend werd het ook niet. Blizzard wil naar eigen zeggen de Diablo III-ervaring naar zo veel mogelijk spelers brengen. Daaruit kunnen we natuurlijk wel iets concluderen als we de stoute schoenen aantrekken. Maar goed, niks is officieel. Afwachten dan maar weer…
En we zijn er weer doorheen voor deze week. En ik heb het gehaald! We zijn nog net op tijd Ondanks nog een spoedmailtje tussendoor van een andere site waar ik voor schrijf, of ik nog snel even een artikel dat ik eerder al had geschreven nog even aan kon vullen. Op moment van schrijven zit ik drie minuten voor het online gaan van dit artikel, dus ik ga alles snel in het CMS gooien en nog even nalopen. Tot volgende week!