Tijd om te Up2Daten. We hebben het deze week over olds-chool gameplay, de kracht van gameplay trailers, ambitieuze indies en meer.
DOOM trailer laat zes multiplayer modes zien
Ik kijk van harte uit naar DOOM. Uiteraard is dat voor een groot deel voor die beklijvende singleplayer-ervaring die de game ons ongetwijfeld zal bieden. Je weet het wel, met een headset op je kop om 2 uur s’nachts door nauwe gangen bewegen met een shotgun voor je uitgericht, hopende dat het hellegebroed je kogels zal slikken voor ze je verscheuren. Gezellig. Naast die feestelijkheden is er echter ook nog de terugkeer van de heerlijk ouderwetse DOOM-multiplayer. Vergeet squad based gedoe met tactieken en campers die lafjes met een sniperrifle verstopt zitten, dit is rechttoe rechtaan snelle oldschool gameplay. Je vliegensvlug over de maps bewegen en je tegenstanders trakteren op heet lood, daar draait het om bij DOOM. Dit zou wel eens ouderwets verfrissende gameplay op kunnen gaan leveren.
BioWare toonde nieuwe IP, niemand had interesse
Ah BioWare. Iedereen is zo geobsedeerd door hun aankomende nieuwe Mass Effect dat niemand opmerkte dat ze t-shirts met de naam van een gloednieuwe IP droegen tijdens de GDC. Dat is ergens wel veelzeggend. Journalisten hebben het steevast over het gebrek aan originele games, maar zijn tegelijk steevast gefocust op sequels van bekende namen. Wij zijn in elk geval erg benieuwd BioWare, we zijn een game als Jade Empire nog niet vergeten.
Nieuwe beelden voor Hellblade
Hellblade wordt een speciaal geval dit jaar. De game wordt gemaakt zonder de steun van een grote uitgever achter zich en is dus in essentie een independent game, maar het wordt wel gemaakt met het de ambitie van een triple A-project. De ontwikkelaar erachter is dan ook niet van de minste, want de jongens en meisjes van Ninja Theory hebben met Heavenly Sword, DmC en vooral het heerlijke Enslaved al veel mooie dingen laten zien. Op vlak van motion capturing in games is de studio altijd al een voortrekker geweest en die lijn trekken ze dus met Hellblade netjes door. De nieuwe beelden zijn sowieso indrukwekkend te noemen. Wat me ook erg aanspreekt is dat de ontwikkelaar wederom voor een sterk vrouwelijk personage kiest als uithangbord en behoorlijk heftige zaken zoals geestesziekte in hun gameplay belooft te verwerken. Hellblade wordt één van de grote toppers van dit najaar, let op mijn woorden.
Sony sluit Evolution Studios
Dit soort nieuws is altijd triest. Ongeveer 55 mensen verliezen hun baan nadat Sony besloten heeft om het bedrijfje achter Driveclub op te doeken. Evolution Studios is uiteraard niet enkel het team dat Driveclub afleverde, maar ook de ontwikkelaar die tekende voor de offroad fun van Motorstorm en de vroegere WRC-games. Door de jaren heen stond Evolution garant voor een aantal toch wel erg memorabele racegames. Het voordeel van een team als dit is dat het echter vol getalenteerde mensen zit die vast wel bij andere studio’s onderdak zullen vinden. Vaak vormen zich uit de assen van opgedoekte ontwikkelaars ook nieuwe teams, je weet dus maar nooit. Game Director Paul Rustchynsky liet via Twitter alvast weten dat de toekomst er rooskleurig uitziet.
Bekijk het verhaal van Ratchet & Clank in nieuwe trailer
Is dit echt nog steeds een remake van die eerste PSOne-game? Zo ziet het er in elk geval niet uit. Visueel is de game oogverblindend mooi uiteraard, maar het is meer de alom gekende vlotte gameplay waar we het op 12 april voor gaan doen. De alom gekende mix van platformen en knallen met geschifte wapens lijkt nog niks van haar glans verloren te hebben en dat zorgt voor een PS4-game waar ik misschien nog net iets harder naar uitkijk dan Uncharted 4. Nou ja, even hard dan toch.
Eerste gameplay trailer voor LEGO Star Wars: The Force Awakens
Wel, apennootjes! Ik was zo paraat om deze game af te branden op voorhand. Weer meer van hetzelfde, maar nu op basis van één film om snel in te cashen op de hype die de release van de Bluray mee gaat brengen. Na het verschrikkelijk saaie LEGO Marvel Avengers de mogelijk finale doodsteek voor een reeks die betere tijden gekend heeft. En dan geven ze een eerste echte trailer vrij voor het ding, en ben je toch stiekem weer benieuwd ernaar. De nieuwe gameplayfeatures lijken de broodnodige zuurstof in de LEGO-franchise te gaan blazen. Heuse spacebattles voeren of met de Millenium Falcon boven Jaku vliegen? Vanuit cover met je blaster op vijanden vuren? De keuze krijgen te bepalen wat je bouwt om puzzels op te lossen? De makers voegen eindelijk de nodige nieuwe ingrediënten aan het beproefde recept toe en ik denk dat ik het ga lusten. Dat alles en verhalende missies die effectief extra substantie lijken toe te voegen aan het verhaal uit de film zorgen ervoor dat deze game plots hoog op mijn speellijstje beland is. Een trailer van twee minuten kan verdomd veel verschil uitmaken.
Deze week op GameParty kon je genieten van een erg interresante feature van de hand van Robin die in het teken stond van de VR-hype. Max legde dan weer uit waarom hij nog steeds niet klaar is met de wonderlijke spelwereld van The Witcher 3. Verder vielen er ook best wat reviews te lezen deze week op GPN met mooie cijfers voor Hitman, The Legend of Zelda: Twilight Princess en The Division als resultaat.
Volgende week ligt nog helemaal open, maar geloof me vrij, op GameParty zit je op de perfecte plek voor nieuws heet van de naald en fijne artikelen