Ontwikkelaar Techland (nu bezig met de zombiegame Dying Light) heeft laten weten dat Microsoft een update heeft uitgebracht voor de Xbox One software development kit. Met de update krijgen ontwikkelaars meer controle over het werkgeheugen van de console, zodat ze de prestaties nog verder kunnen verbeteren. Volgens Maciej Binkowski (lead game designer voor Dying Light) is dit een flinke verbetering:
“The main thing is just how much the ESRAM control has improved. The new API allows you to do a lot more with the ESRAM, things devs have always wanted to do but were not easily accessible. This together with better tools (PIX) allowed us to really improve performance and tweak ESRAM usage.”
Het werkgeheugen van de Xbox One is al een hele tijd een discussiepunt. Volgens verschillende mensen zou de PlayStation 4 een kleine voorsprong hebben, omdat daar 8 GB GDDR5 RAM in zit. De Xbox One heeft 8 GB van het langzamere DDR3 RAM, maar vult dat aan met 32 MB ESRAM. Deze software update zou er dus voor moeten zorgen dat ontwikkelaars dat laatste beetje werkgeheugen beter kunnen benutten.
Techland heeft als doel gesteld om Dying Light op zowel de PlayStation 4 als de Xbox One op een resolutie van 1080p te laten draaien met een framerate van 30 frames per seconde. Het is niet bekend of specifiek deze update er voor zorgt dat ze dat doel halen op de Xbox One, maar het lijkt er op dat Xbox-gamers zich daar in ieder geval geen zorgen over hoeven te maken.