Vals spelen loont niet altijd

Vals spelen loont niet altijd

Vals spelen. Het zit een beetje in onze menselijke natuur om het zo af en toe niet al te nauw te nemen met de regeltjes als we er zelf voordeel uit kunnen halen. We hebben allemaal wel eens een cheatcode gebruikt die alle wapens unlocked in GTA of die exploit die je belachelijk veel geld oplevert in Skyrim. Als je gamers een kans geeft om er de kantjes vanaf te lopen, dan is de kans groot dat die kans vaak niet onbenut gaat. Niet alle ontwikkelaars zijn echter opgezet met dit soort gedrag. Gamers die rommelen met de spelervaring waar ze jaren aan gewerkt hebben? Hoe durven ze? In sommige gevallen komt het dan ook voor dat spelletjesmaker keihard wraak nemen. Dit zijn enkele van de games die cheaters aanpakten

Super Monkey Ball jr.
Dit is ietwat van een blast from the past, maar het is te leuk om dit niet op te nemen in het lijstje. Vroeger was er zoiets als de Konami-code, Up up, down down, left right b en a…dat jongens en meisjes is de bekendste cheatcode allertijden, een code die in honderden games effect had. In Super Monkey Ball jr. op de Gameboy Advance had de code echter niet het effect waar spelers op hoopten. Wanneer je de code ingaf tijdens het spelen werd je met je apeballen uit de game gezwierd en keek je tegen een veranderd menuscherm aan: Super Nice Try.

The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3 is één van de beste games van de voorbije jaren en een ongelooflijk uitgebreide rpg. Het is dan ook logisch dat spelers al snel een exploit vonden om snel rijk te worden. Koeien! Het leer van die beesten leverde best een aardig zakcentje op, dus wat veel gamers deden was een hele weide uitmoorden en de dieren villen om het leer te kunnen verkopen. Daarna was het een kwestie van de ingame klok een uurtje te versnellen en voila…een volle wei met verse koeien om terug af te slachten. Veel spelers hebben zich rijk geboerd met die koeslachtbussinuess tot ontwikkelaar CD Projekt Red ingreep en iets deed voor de lieve koetjes. De ontwikkelaars voegden prompt een nieuwe vijand toe aan de game en zo kwam het dat wanneer je betrapt werd op het genadeloos afslachten van koeien de God of Cows ten tonele verscheen. Een reusachtig koemonster die je even genadeloos kwam afmaken als jij de arme beestjes. Maar, wat als het je lukt om de godenkoe te verslaan zeg je? In dat geval komt er gewoon een andere wraakzuchtige koeiengodin afgestormd om je finaal op je plek te zetten. Niemand fuckt nog met de koeien in de Witcher 3.

https://www.instagram.com/p/BRa4Z6fh3Te/?taken-by=gamepartynl

Donkey Kong 64
Rare staat bekend om haar haatliefde verhouding met cheatcodes, maar soms komen ze wel erg bruut uit de hoek. Zo heb je Banjoo Kazooie, waarin je cheats kan gebruiken maar slechts in beperkte mate. Zodra je overdreef in het gebruik van cheatcodes werd je savefile genadeloos gewist. Pijnlijk, maar niet lang zo erg als wat je overkwam wanneer je Donkey Kong 64 met een GameShark ging spelen. De GameShark was een cartridge die je samen met de game in je console duwde en die in essentie een deel van de code herschreef. Dit leverde extra levens en dergelijke op en zette zo in feite de game naar de hand van de speler. Rare was allesbehalve fan van dat gegeven en zo kwam het dat wanneer gedetecteerd werd dat de code van de game veranderd werd het ook echt over en uit was met de game. Je personage weigerde nog dingen op te rapen en ging dood na een enkele hit van een vijand, wat de game dus onspeelbaar maakt. Gewoon opnieuw beginnen dan maar? Dat had je gedacht, want de gamecode was officieel herschreven en zodoende zat je dus met een kapotte cartridge van de game. Auch indeed.

Grand Theft Auto V
Als je een grote online wereld maakt zoals GTA Online mag je er zeker van zijn dat spelers de asociale aap gaan uithangen o gaan zoeken naar manieren om vals te spelen. Rockstar had zoiets uiteraard voorzien en zo komt het dat spelers die te vaak groepmissies verlaten, anderen hun dingen stuk maken of gewoon teveel negatieve feedback verzamelen doodleuk een puntmuts met het woord Dunce op hun kop geplakt krijgen. Op die manier ziet iedereen dat je jezelf online als een ezel gedragen hebt, wat best grappig is. Het wordt nog grappiger wanneer mensen echt gingen cheaten. Vroeg in het begin van GTA Online was er een exploit die spelers toeliet wagens uit de singleplayer te gebruiken in de online mode. Weinig mis mee zou je kunnen zeggen, ware het niet dat ook de Duke of Death plots online veelvuldig opdook. Die Duke of Death is uiteraard een overpowered gepantserd beest op wielen die andere voertuigen tot schroot kan rammen, dus logisch dat dickheads online luid giechelend andere spelers het leven zuur maakten. Gelukkig sloeg Rockstar terug door de wagens wel erg explosief te maken. Na een patch merkten spelers op dat hun illegale wagen plots explodeerde tijdens het rijden. Instant vurig karma.

Dit zijn uiteraard slechts enkele van de creatieve manieren waarop ontwikkelaars valsspelers wisten aan te pakken. Terecht of toch ietwat overdreven? Laat het weten in de comments.

Iedere gamesite heeft die ene toffe, lieve meid nodig die te porren valt voor de schattige platformgames. Hier bij GameParty moeten we het echter nog steeds met Eefje stellen. Een inktzwart gevoel voor humor, ietwat van een grote bek en een voorliefde voor de meest gewelddadige games die je kan bedenken. Dat is Eefje in een notendop.