Een spelende harp. Voor de meeste mensen een geluid om bij de ontspannen. Voor mij niet. Als ik een spelende harp hoor, weet ik dat het over is met de pret. Dan weet ik dat ik mijn bed uit moet. Lang leve de wekgeluiden van de iPhone. Afgelopen donderdagochtend hoorde ik dat geluid om half vijf ’s ochtends. Veel te vroeg voor een normaal mens, maar ik vond het niet erg. Je moet er iets voor over hebben om op kosten van Wargaming naar Berlijn te vliegen voor de launchparty van World of Warplanes.
De allereerste trein naar Schiphol had ik. Vertrektijd 5:53 uur, aankomst op het vliegveld 7:28 uur. Met de wallen op m’n knieën strompelde ik vanaf het perron naar boven, de centrale hal van Schiphol in. Al vrij snel was Wargaming PR-dame Marcela gevonden en gingen we samen met een aantal andere journalisten richting onze gate. Een rustige vlucht van een uurtje later landden we in een grijs, regenachtig Berlijn. Drie door Wargaming geregelde taxibusjes (met Duitse chauffeurs die leken op Russen) brachten ons naar het hotel, waar we even drie uurtjes de tijd hadden om energie te verzamelen voor een lange, epische avond vol vliegtuigen, tanks en drank.
Vanaf het hotel was het een krap half uurtje lopen naar de locatie van de launchparty – het pand van het voormalige Street Customs Berlin, inmiddels omgebouwd tot gaming lounge -, waar we bijna de eerste aanwezigen waren. De up tempo, maar toch desondanks rustige club-muziek die we hoorden toen de deuren zich openden zette gelijk een lekkere sfeer neer. Midden in de hal stond een door licht omgeven platform met daarop een flink aantal PC’s met World of Warplanes en Xbox 360’s met World of Tanks. Op de grote LCD schermen op de witte muren rondom het platform draaiden (gameplay) trailers van beide games; elk hoekje van de zaal ademde de twee paradepaardjes van Wargaming.
Na een half uurtje gamen vroeg hoofd van de Europese PR-tak van Wargaming Tom Putzki de aandacht van het aanwezige publiek. Presentation-time. De aanwezige ontwikkelaars van World of Warplanes en World of Tanks: Xbox 360 Edition gaven ons een update over de stand van zaken. Zo zijn er wereldwijd inmiddels 75 miljoen accounts aangemaakt in World of Tanks en zijn er constant zo’n 1 miljoen gamers aan het spelen. Een kwart van het totale aantal spelers geeft een gemiddeld bedrag van tien euro per maand uit in de game, waar gelijk de explosieve groei van het bedrijf door verklaard wordt. Naast het ledenaantal van World of Tanks heeft de beta van World of Warplanes ook al 4,5 miljoen accounts opgeleverd, een aantal dat nu de game officieel gelanceerd (pun) is naar alle waarschijnlijkheid snel zal gaan groeien.
Het einde van de presentatie betekende het begin van interviewsessies, waarvan het resultaat overigens later hier op GameParty terug te lezen zal zijn. Tussen de interviewslots door was er nog mooi even tijd om een rondje te gamen of een drankje te halen bij de bar, en tweeënhalf uur later konden écht alle ontwikkelaars en journalisten het feestje inluiden. Muziek werd verzorgd door Sound of Games, dat herkenbare gamethemes als Sonic mixte tot daadwerkelijk dansbare muziek. Zij lieten moderne beat en ouderwetse ‘bliepjes’ verrassend goed bij elkaar passen, onder de bezoekers waren ook veel positieve geluiden te horen.
Nadat gedurende de avond de zaal al langzaamaan leegliep – drukker dan gezellig druk was het overigens gelukkig niet – besloten ook wij om er om kwart voor 1 een eind aan te breien. De terugweg voelde door de drank net een stukje korter aan dan de heenweg, wat gezien de tweeënhalf uur slaap in het vooruitzicht geen straf was. Half twee plofte ik uiteindelijk op m’n bed, met drie wekkers gezet om op tijd (vier uur) m’n bed uit te komen voor de taxi naar het vliegveld.
Drie keer raden: m’n lichaam had geen zin om na zo’n korte tijd al het bed uit te komen. Om één minuut voor half vijf (een minuut voordat de taxi vertrok) werd ik wakker van de telefoon die op mijn kamer stond, twee minuten later gevolgd door geklop op de deur. Fijn toch, die eigenschap om automatisch drie (!) wekkers uit te zetten. Gelukkig zat ik met het nodige haast- en vliegwerk alsnog in de auto vijf minuten later. Na anderhalf uur garen op het vliegveld (ik was niet de enige die nog half sliep) konden we het vliegtuig in om tijdens de vlucht nog een extra uurtje slaap mee te pakken.
Voor we het wisten stonden we weer op Nederlandse bodem; binnen 24 uur waren we heen en weer. Kort maar krachtig: een leuk, gezellig feestje op een prachtige locatie. Wij kijken nu al uit naar de lancering van World of Warships volgend jaar!