Het is haast een ‘Ubisoft cliché’, de torens in de open-wereld games van de ontwikkelaars. In Watch Dogs, Assassin’s Creed en Far Cry moest je torens beklimmen om een omgeving in kaart te brengen. We raken daar best op uitgekeken en Ubisoft lijkt dat te beseffen. Daarom is dit concept niet meer aanwezig in de volgende Watch Dogs. Uiteraard ga je niet alle missies meteen op je map zien en zul je de wereld zelf in kaart moeten brengen. Jonathan Morin laat weten dat je echter meer losgelaten gaat worden. zo hoef je het hoofdverhaal niet te volgen om zijmissies vrij te speleen.
It’s not a game where you open your map and everything’s there. There are no towers. You just explore the world. Players start with a few followers in [hacker group] DedSec but pretty soon you realise you’re going to need more if you want to pull off big operations. So you start free-roaming. Every time you get followers, it’s like you’re unlocking the DedSec hivemind. You’re also unlocking new knowledge, new operations, new co-op missions. And then organically you hit those end-game milestones.
You can barely touch the story. You have many different operations which give you followers, which guide your progression. Within the story there are three “milestones” to hit which finish the game’s narrative, but mathematically you can unlock everything else through co-op or free-roam.