Zelf heb ik al flink wat uurtjes in World of Tanks gestoken, zowel op de pc als op de console. Ook World of Warplanes heb ik korte tijd veel gespeeld, maar daar ben ik door een steilere leercurve toch afgehaakt. Alles bij elkaar heb ik naar mijn idee in ieder geval genoeg ervaring om de nieuwste telg van Wargaming te kunnen beoordelen. Ik trok dus mijn zwembandjes aan, zette mijn Kapitein Iglo pet op en klikte op de start knop van World of Warships om te zien of dit wederom een succes is geworden.
World of Warships heeft natuurlijk dezelfde opzet als de andere games van Wargaming. Je krijgt een paar simpele schepen om de game mee te beginnen. Door daarmee battles te spelen (en te winnen) verdien je credits die je daarna in kan zetten om jouw schepen te upgraden en uiteindelijk nieuwe schepen te kopen. Gamers die al bekend zijn met World of Tanks of World of Warplanes zullen zich direct thuis voelen in de menu’s en de gehele opzet van de game. Nieuwkomers hoeven gelukkig ook niet lang te zoeken, want alles is heel logisch opgezet. Grafisch is de game ook prima in orde. Als ik Wargaming moet geloven dan zijn alle schepen in de game tot op de boutjes en moertjes kopieën van de echte varianten. Mijn geschiedeniskennis schiet te kort om dat te kunnen beoordelen, maar ik kan wel zeggen dat het er allemaal zeer goed uit ziet. Niet alleen het drijvende materiaal zelf, maar ook de omgevingen en het water.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Het tempo ligt bij World of Warships net even iets trager dan bij de andere twee games van Wargaming. Dat is ook logisch, want die logge schepen zijn over het algemeen gewoon wat langzamer op gang te krijgen. Met name de grotere schepen, zoals de battleships en de vliegdekschepen, hebben hier last van. De kleinere varianten zijn meestal wel sneller en wendbaarder, waardoor die uitermate geschikt zijn om vooruit te gaan en te verkennen. De game lijkt hierin heel erg op World of Tanks, waar je ook snelle tanks hebt die vooruit kunnen rijden om te scouten en doelen te vinden voor de tanks met lange afstands geschut. Op het water komt dit ook behoorlijk goed uit de verf, maar merk je wel dat je niet té ver van de actie moet zitten. De levels zijn zo opgebouwd dat er altijd eilandjes en bergen tussen de twee partijen liggen, waardoor het bijna onmogelijk is om van echt grote afstand te gaan schieten. Je wordt hierdoor gedwongen om de actie op te zoeken en dat is heel goed. Dat zorgt er namelijk voor dat er snel iets gebeurd en potjes (ondanks de langzame schepen) niet te lang hoeven te duren.
Wargaming probeert er voor te zorgen dat hun games heel toegankelijk zijn, zodat werkelijk iedereen het op kan pakken en kan spelen. Tegelijkertijd bieden ze ook genoeg uitdaging, zodat je er behoorlijk wat tijd in moet steken om echt het onderste uit de kan te kunnen halen. Dit geldt ook voor World of Warships. De instapdrempel is naar mijn idee iets hoger dan World of Tanks, maar de game is wel makkelijker op te pakken dan de Warplanes-variant. De controls zijn bijvoorbeeld heel eenvoudig en je ziet direct in beeld wat jouw acties doen. Daardoor kan iedere gamer een oorlogsschip oppakken, ermee wegvaren en op vijanden gaan schieten. Om echt potten te kunnen breken komt er echter wel meer tactisch inzicht bij kijken. Zo duurt het altijd even voordat de kanonnen de juiste kant op zijn gedraaid, vliegen de gigantische kogels eventjes door de lucht en vaart jouw vijand natuurlijk gewoon door. Het is dus belangrijk om vooruit te denken en in te schatten waar het schip zich bevindt op het moment dat jouw projectielen in de buurt zijn. Dit zijn nog maar een paar aspecten waar je rekening mee moet houden. Wargaming heeft zijn unieke gameplaysaus over deze game gegoten en dat werkt weer fantastisch.
er zijn geen afbeeldingen gevonden
Tijdens mijn speelsessies had ik het geluk dat ik ook al met vliegdekschepen mocht spelen. Over het algemeen duurt het een tijdje voordat je die tot je beschikking hebt, maar ik kan alvast vertellen dat ze het waard zijn. De vliegdekschepen spelen wel heel anders dan de andere schepen, omdat ze niet direct kunnen schieten. In plaats daarvan kunnen ze verschillende squadrons van vliegtuigen de lucht in sturen om te verkennen, te verdedigen of de vijand aan te vallen. Je bekijkt hierbij het speelveld van bovenaf en geeft op de kaart de opdrachten aan jouw vliegtuigen. In plaats van een actiespel speel je dan meer een strategiegame en moet je dus even omschakelen qua manier van denken. Dit werkt overigens wel bijzonder goed en ik kan wel zeggen dat ze nu al mijn favoriete type schepen in de game zijn geworden. Ze spelen dan ook een belangrijke rol in een potje World of Warships en kunnen echt het verschil maken tussen winst of verlies.
Met World of Warships heeft Wargaming weer een top product gelanceerd. Het is goed te zien dat hier heel veel moeite in is gaan zitten om alles tot in de puntjes te perfectioneren. De ervaring die ze hebben opgedaan met de andere twee titels is ook goed terug te zien. Hiermee is de game geschikt voor zowel de fans van World of Tanks/Warships als voor gamers met een zwak voor gevechten op zee.
[review pros=”+ Heel toegankelijk
+ Tactisch inzicht nodig
+ Vliegdekschepen zijn fantastisch” cons=”-Voor bepaalde gamers misschien te traag” score=89]